tisdag 27 maj 2014

Harry Potter and The Philosopher's Stone #1

Författare: J.K. Rowling
Titel: Harry Potter and The Philosopher's Stone
Serie: Harry Potter #1
Sidor: 223
Utgivningsår: 1997

(Nästan alla borde veta handlingen redan, men..)
Harry bor hos sin moster Petunia, eftersom hans föräldrar dog i en bilolycka när han var liten och hans moster och hennes familj är förskräckliga mot Harry. Men en dag får han ett brev, från skolan Hogwarts, där han får reda på att han egentligen är en trollkarl, och att hans föräldrar inte alls dog i någon bilolycka, utan av en ond trollkarl. Harry har nu fått en plats på skolan Hogwarts, där man lär sig allt om magi och lite annat.


Jag har aldrig läst de här böckerna förr. Jag har bara sett de två första filmerna när jag var rätt liten, och sedan läste mamma böckerna för mig, men jag lyssnade aldrig ordentligt. Dock vet jag ju vad hela serien handlar om och dessutom det som händer i senare böcker, men det är väl ändå ingen orsak till att inte läsa dem?

Hur som helst, jag fick lust att börja med någon välkänd serie, och det blev Harry Potter av en slump. Så jag började med att se första filmen, och sedan köpte jag boken. Det första jag lade märke till när jag började läsa var hur fint skriven boken var. Allting kändes så ordentligt och språket var så fint. Det var nog egentligen mest det här som fick mig att komma igenom hela boken så snabbt, för allting blev roligare och mera annorlunda att läsa, jämfört med den vanliga amerikanska engelskan.

Jag har inte så mycket att säga om handlingen, men till de som inte har läst Harry Potter än rekommenderar jag boken starkt. Den var ändå riktigt lättläst och det händer saker hela tiden, så det finns inga långtråkiga tillfällen.

Jag hittade dessutom en samlarutgåva av alla sju böcker som jag tänkte beställa, så ni kan förvänta er mer Harry Potter recensioner i framtiden!


Bok 1: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Bok 2: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Bok 3: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Bok 4: Harry Potter and the Goblet of Fire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar