tisdag 1 juli 2014

Flyga Högt

Författare: Katarina von Bredow
Titel: Flyga Högt
Sidor: 315
Utgivningsår: 2011

Det finns saker man bara inte gör när man kommer som ny till en klass. Regler man måste följa. Man ska inte vara för mycket, men man ska inte heller vara helt osynlig. Silja gör inget av de här sakerna. Hon bryter alla regler som finns och vänder upp och ner på allting i Vendelas klass. Är hon korkat, trotsig eller bara urstark?


Det första jag tänkte på när jag läste den här boken var att den kändes så svensk. Nu i efterhand gissar jag på att det bara berodde på att det är den första svenska bok jag läser på länge. Fast namnen Tove, Nils och Sven gjorde ju ingenting bättre. Det kändes lite som att jag läste en gammaldags bok från Astrid Lindgrens tid.

Men när jag väl har läst boken så var den riktigt mysig. Efter alla Urban Fantasy böcker jag läst den senaste tiden, var den här en riktigt söt omväxling, som handlade om en tjej, Silja, som kom ny till klassen och förstörde rangordningen helt. Det fick en att tänka på rollerna i mina gamla skolklasser och hur det skulle kunna vart om någon Silja hade kommit och rört ihop allt.

Jag gillade Vendela också, huvudpersonen. Jag respekterade att hon inte var en av dem som avskydde Silja. Jag tycker att det är ett ganska bra budskap med boken att inte döma folk från vem de verkar vara innan man lär känna dem.

De andra personerna i boken kändes också ordentligt genomtänkta. Det var ingen som ändrade sig helt och hållet helt plötsligt, utan alla kändes mänskliga. Jag tycker om att läsa sådana böcker, och brukar bli irriterad på de böcker som slutar med att alla är vänner, för det känns så orealistiskt.


Favoritcitat: "Kanske kan omöjliga saker bli möjliga. Kanske finns det inget så trasigt att det inte går att bygga upp på nytt, möjligen inte till detsamma, men åtminstone till något annat."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar