onsdag 11 juni 2014

The Mortal Instruments #4, City of Fallen Angels

(OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare böcker.)

Författare: Cassandra Clare
Titel: City of Fallen Angels
Serie: The Mortal Instruments #4
Sidor: 424
Utgivningsår: 2011

Clary och Jace kan äntligen vara tillsammans och Clary har dessutom börjat träna sig för att bli en bra "Shadowhunter". Luke och Jocelyn ska dessutom gifta sig och har börjat planera sitt bröllop, och Simon har nu två tjejer som verkar vilja gå ut med honom. Men plötsligt börjar Shadowhunters dö runt omkring i staden och Simon får ett underligt erbjudande av en vampyr vid namn Camille. Inte nog med det, så börjar Jace dra sig undan ifrån Clary utan att förklara varför.


Det kändes inte som att det var någon speciell stor händelse i den här boken, utan att det var flera små istället. Ingen som varade från bokens början till slut, utan det kom nya saker hela tiden. Vilket inte är någon dålig sak heller, eftersom det gav variation. Dock gjorde det att jag inte fastnade lika lätt i boken heller, utan det var snarare de 2 sista kapitlen som jag äntligen började fastna.

Dessutom kändes det som att boken handlade väldigt mycket mera om Simon nu. Skulle jag ha fått reda på detta innan, skulle jag nog inte vart så pigg på att läsa boken, men jag måste säga att den var fortfarande lika bra som de andra. Jag har inte riktigt tyckt om Simon tidigare, men det blev nästan så att jag föredrog att läsa om vad som hände med Simon än med Clary.

En sak, eller snarare en person, jag började bli irriterad på var Jace. Han håller hela tiden på att jämra sig över att han är "Valentines son" och att han inte förtjänar Clary, och det blir ganska så jobbigt efter några gånger.

En annan positiv sak, är Alec's och Magnus's förhållande. Jag älskar det och jag tycker verkligen om Magnus's humor. Han verkar väldigt oseriös, och de verkar så olika varandra, men när de är med känns det som att det kommer in lite humor också, vilket det förövrigt var väldigt lite av i den här delen. Jag tycker om de andra paren som bildas också, det gör att det inte känns som att Clary och Jace är de viktigaste personerna, utan man får veta hur alla andra har det också, så att säga.



Bok 1: City of Bones
Bok 2: City of Ashes
Bok 3: City of Glass
Bok 4: City of Fallen Angels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar