tisdag 22 juli 2014

Ädelstens triologin #1, Rubinröd

Författare: Kerstin Gier
Titel: Rubinröd
Originaltitel: Rubinrot
Serie: Ädelstens triologi #1
Sidor: 366
Utgivningsår: 2009

Gwendolyn's kusin Charlotte har blivit tränad hela sitt liv för att få resa tillbaka i tiden, en gen som har funnits i Gwendolyn's släkt i flera hundra år. Men när Gwendolyn själv en dag plötsligt försvinner ifrån nutiden och hamnar på samma plats fast flera årtionden tillbaka förstår hon att det har blivit något fel. Var det inte Charlotte som var den utvalda till att resa i tiden? 


Jag har sett den här i bokhandeln så många gånger och funderat på om jag skulle köpa den, men jag har aldrig tyckt att baksidetexten känts särskilt lockande. Den lät inte så värst speciell tyckte jag. Men nu hittade jag den på biblioteket och lånade hem den, och den var verkligen motsatsen till mina förväntningar!

Jag gillade att Gwenny (jag tycker det är konstigt att hennes namn här är Gwendolyn men läser man på GoodReads heter hon Gwyneth?) hade humor och hon kom med helt normalt dryga tonårskommentarer. De andra personerna kändes också realistiska. Gwenny's moster tyckte jag påminde otroligt mycket om Harry Potters moster och morbror. Lika gapandes och skrikandes. Mr. White tyckte jag också om även om han var otroligt dryg i början.

Boken hölls intressant från första till sista sidan och jag måste säga att jag blev förvånad när jag fick reda på att den är tysk originellt. När jag hörde namnet "Rubinrot" tänkte jag genast på danska, även om jag faktiskt inte har en blekaste aning om vad röd är på danska. Men jag tänkte alltså att originalet var danskt tills ungefär för några timmar sedan, då jag kollade upp den på GoodReads.


Bok 1: Rubinröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar