tisdag 15 juli 2014

Dash och Lilys utmaningsbok

Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Titel: Dash och Lilys utmaningsbok
Originaltitel: Dash & Lily's book of dares
Sidor: 305
Utgivningsår: 2010

Vad skulle du göra om du hittade en röd anteckningsbok, intryckt mellan några böcker av din favoritförfattare i din favoritbokhandel? Plocka fram den, så klart. Det var precis vad Dash gjorde och sedan började han följa uppgifterna som stod i, skrivna av en tjej som heter Lily. Och det var så Dash och Lilys brevväxling via en anteckningsbok uppstod.


Det första jag kommer att tänka på är att jag undrar hur många som faktiskt har testat det här efter att de läst den här boken. Det är så att man får lust att testa det själv, bara för att se vad som skulle hända.

Den här boken var lika mysig och rolig som Rachel's och David's tidigare bok Nick & Norahs oändliga låtlista. Det som dessutom var ännu bättre var att den här också utspelade sig i New York, och vid ett tillfälle hittade Lily till och med Norahs anteckningar i badrummet från den andra boken. Jag gillar idéen med att det inte helt och hållet blev helt nytt på det sättet, utan det känns som att medans saker hände för Nick & Norah, så skickar Dash & Lily en anteckningsbok emellan sig. Det blir mera liv i böckerna.

Jag gillade också humorn och skrattade högt flera gånger. Något, eller snarare någon, som däremot var ganska jobbig var Dash. Han verkade verkligen snäsig. Och dessutom ganska dryg, han var bara villig att ge upp allting efter händelserna på födelsedagsfesten.

Jag fick dessutom en sådan otrolig julkänsla av den här boken. Det var ju precis vid julafton som det handlade om, men det kändes nästan som julafton här hemma också. Som om jag skulle kunna titta ut genom fönstret och se snö liggandes på marken mitt i soliga juli.



Flera böcker/serier av samma författare: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar