måndag 14 juli 2014

The Lunar Chronicles #1, Cinder

Författare: Marissa Meyer
Titel: Cinder
Serie: The Lunar Chronicles #1
Sidor: 397
Utgivningsår: 2012

En retelling av Askungen, det här är sagan om Cinder, en cyborg, som jobbar som en mekaniker i Nya Beijing, där hon bor hos sin styvmor och styvsystrar. Pesten har kommit tillbaka och miljontals människor drabbas och dör av den hela tiden och hela Jorden är hotad av Lunar folket och deras drottning Levana som har ett ultimatum om att antingen gifta sig med Nya Bejing's prins Kai eller starta krig.


Den här boken... Jag vet inte var jag ska börja men den var fantastisk. Jag har aldrig läst en bok om cyborger förut och aldrig lagt en tanke på att jag skulle vara intresserad av att göra det. Askungen har jag dock både läst och sett hundratals retellings av. Jag har aldrig vart så intresserad av självaste Askungen sagan eftersom den är så otroligt vanlig och uttjatad, men den här boken var något nytt.

Vilket år det är står det aldrig något ordentligt om, men att fjärde världskriget hade vart 100 år tidigare och att pesten dessutom kommit tillbaka låter som att det kan vara 100-1000tals år från nu, vilket dessutom känns ganska coolt att läsa om. De flesta böcker som handlar om framtiden (som jag har läst) har oftast bara vart ca. 100 år, högst, från nu.

Jag trodde dessutom att boken inte skulle vara så speciell för jag gillar egentligen mera när man inte vet vem som huvudpersonen börjar tycka om är från början, så i det här läget var det ganska självklart att det skulle vara prins Kai, eftersom det är Askungen-sagan och han är prinsen. Men alla relationer och känslor var ändå så mysiga och perfekta att det inte spelade någon roll.

Boken hölls dessutom intressant från början till slut och kapitlen var korta så det var lätt att läsa ett kapitel lite nu och då, så man behövde aldrig riktigt sätta sig till rätta och läsa igenom 20-30 sidors kapitel.

Jag är dessutom så lättad att det är en serie, för jag vill så läsa mer av det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar