tisdag 21 februari 2017

At the Cupcake Café #1, Meet Me at the Cupcake Café

Författare: Jenny Colgan
Titel: Meet Me at the Cupcake Café
Serie: At the Cupcake Café #1
Sidor: 456
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: Little, Brown Book Group

Issy Randall kan baka. Inte bara det, hon är helt fantastisk på att baka efter att ha blivit uppvuxen i sin morfars bageri. Så när Issy blir uppsagd från sitt nuvarande jobb så bestämmer hon sig för att prova på någonting nytt och öppna sitt eget.


Jag lånade den här boken endast för att kunna uppfylla en av uppdragen i mitt Reading Challenge 2017: Att läsa en bok som handlar om mat. Och jag tycker definitivt att bakning tillhör den kategorin. Dessutom älskar jag att baka själv så det var en väldigt mysig bok att läsa.

Däremot var den också vääääldigt seg. Det var väldigt svårt att komma in i den, och även att fortsätta. Ibland fanns det tillfällen då jag ville fortsätta för att jag ville veta vad som skulle hända, men det var inte direkt en bok man lätt längtade tillbaka till.

Men däremot så var den otroligt härlig och mysig när man väl läste. Alla karaktärer var väldigt mysiga (förutom Graeme då), och jag tyckte att de ändå var realistiska. Det kändes inte som att det var några onödiga och ologiska konflikter för att skapa drama, utan det kändes nästan som om man skulle sitta och läsa en biografi om en riktig person.

En annan sak jag tyckte om var hur man inte läste allting ur Issys perspektiv hela tiden, utan boken beskrevs i tredje person och emellanåt så bytte den perspektiv till någon av de andras. Vem som helst utav alla karaktärer kunde alltså ha sitt eget perspektiv, och man kunde se deras synvinkel på saken. Det här kändes väldigt intressant, och jag tyckte att eftersom det var skrivet i tredje person så var det inte heller så förvirrande som det kan verka.

Helt enkelt: en mysig liten bok och om jag någonsin hittar nästa del i serien så vill jag läsa den med. Jag skulle gärna vilja veta hur det fortsätter för Issy.
Däremot eftersom den var väldigt seg och kunna bli till och med långtråkig ibland så får den bara:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar