tisdag 2 maj 2017

Låt den rätte komma in

Författare: John Ajvide Lindqvist
Titel: Låt den rätte komma in
Sidor: 416
Utgivningsår: 2008 (2004)
Bokförlag: Ordfront Förlag

Det är senhöst 1981 och livet i förorten pågår som vanligt. Men när man hittar en kropp tömd på blod i Vällingby påbörjas ryktena om ritualmord. Tolvårige Oskar fascineras av mordet, och samtidigt flyttar en ny tjej in i porten bredvid hans. Men det är något som inte stämmer med henne.


Jag vet inte om jag någonsin skulle ha läst den här boken om det inte vore så att vi skulle göra det till en uppgift i skolan, och även om jag har hört talas om skräckromanen om Blackeberg så är det ingenting som jag har lagt så stort intresse i. Men jag måste säga att boken ändå var rätt bra, och om någonting var det en omväxling från vad jag vanligtvis brukar läsa.

Den innehåll vissa väldigt otrevliga delar, så jag måste börja med att säga att om du är känslig för sexuellt innehåll i böcker så kanske du borde avstå, eftersom den här boken delvis handlade om en pedofil. Förutom de specifika delarna så fanns det inte riktigt någonting som jag själv skulle säga att var läskigt med boken, så det var inte riktigt en skräckhistoria på så sätt att man gömmer sig i ett hörn i sängen med täcke och filtar medan man läser boken, och det här kan nog till stor del bero på de övernaturliga inslag som fanns i boken, och jag kan ju redan nu säga att det handlar om vampyrer. Om vampyrer inte hade vart en grej, så kanske jag skulle ha funnit boken mer obehaglig, men det vet jag inte.

Om något skulle jag säga att boken kändes mer sorgsen än skrämmande. Den handlade väldigt mycket om ledsna människor som mådde dåligt på ett eller annat sätt, och man fick se in i många olika personers liv och perspektiv.

Så sammanfattat, inte den bästa bok jag har läst, men helt klart en bra bok som för att "vidga mina vyer".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar