torsdag 9 juni 2016

The Wolves of Mercy Falls #1, Frost

Författare: Maggie Stiefvater
Titel: Frost
Originaltitel: Shiver
Serie: The Wolves of Mercy Falls #1
Sidor: 283
Utgivningsår: 2009
Bokförlag: B. Wahlströms Bokförlag

I åratal har Grace iakttagit vargarna i skogen utanför hennes hus. Det finns speciellt en varg - med gula ögon - som hon tycker allra mest om.
Under tiden har vi Sam som lever ett dubbelliv av det enda under vintern, i skogarna med flocken, och utav sällskap av en orädd flicka. Det andra under sommaren, som människa, och fruktar dagarna tills kylan förändrar honom igen.


Den här boken är otroligt vackert skriven. Hur den är skriven påminner mig om serien Matched, men trots det blev jag osäker till den här boken i början. Den var absolut inte dålig, men jag undrade om den skulle, som Matched, bli ungefär medelmåttig för mig.

Det tog en vändning väldigt snart, då man fick lära känna karaktärerna på ett helt annat sätt än i Matched. De här karaktärerna kändes mänskliga, deras reaktioner var väldigt realistiska, och man kunde nästan känna deras känslor emellanåt.

Jag påmindes också om Eleanor & Park i och med att Grace & Sam blev tillsammans i början av boken. Först var jag tveksam till det här också då jag brukar föredra böcker där de bygger upp romansen och sedan händer något i slutet, väntat eller oväntat, men när slutet av den här boken närmade sig förstod jag också varför de hade gjort så som de hade gjort, och den blev ännu bättre på grund av det. Faktum var att slutet var så otroligt spännande och känsloväckande att jag satt och grät igenom de sista kapitlen av boken, något jag inte ofta brukar göra.

Rekommenderar till: Alla som vill läsa en bra bok.

Rekommenderar inte till: Er som vill läsa en finskriven bok om kärlek.


Bok 1: Frost
Bok 2: Feber
Bok 3: För evigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar