onsdag 12 oktober 2016

The Wolves of Mercy Falls #2, Feber

(Kan innehålla spoilers!)

Författare: Maggie Stiefvater
Titel: Feber
Originaltitel: Linger
Serie: The Wolves of Mercy Falls #2
Sidor: 269
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: B. Wahlströms

Sam har klarat sig igenom hela vintern utan att förvandlas till varg. Grace borde vara lycklig men när hon får en våldsam feber som bara blir värre och värre börjar de bli rädda för att det är vargen inom henne som växer. Kommer det bli Grace's tur att förvandlas?


Åh den här boken var otroligt känsloframkallande. Framförallt eftersom jag blev så otroligt irriterad på Grace's föräldrar. ÅH vad jag avskyr när föräldrar i serier ska börja bestämma över saker bara för att de kan! Så majoriteten av boken satt jag bara och var rysligt frustrerad medan jag läste.

För övrigt tyckte jag om den, den är väldigt sorglig och karaktärerna känns väldigt mänskliga. Jag tyckte väldigt mycket om delen där Isabel och Cole träffades första gången, och det gick ifrån perspektivet utav Cole när han såg henne och det var något i stil med "hur hon tittade på mig uppifrån och ner med ett ansiktsuttryck av att det hon såg inte var bra nog", och hur man kunde läsa Coles osäkerhet ändå, och sedan när det bytte över till Isabel's perspektiv så stod det mycket om "hans irriterande, självbelåtna flin" och hur irriterad Isabel blev på hur självsäker Cole verkade vara.

Med andra ord: Perspektiven är otroligt välskrivna. Man får ta del utav karaktärernas tankar och känslor men samtidigt se dem från andras perspektiv, det får en att tänka på hur olika människor kan se på en i förhållande till hur man tänker om sig själv.


Bok 1: Frost
Bok 2: Feber
Bok 3: För evigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar